0

Återbesök nr 1 till evidensia för P

Två dagar innan det var dags för återbesöket till evidensia ringer ida mig strax efter 17 på tisdagen den 27 augusti. 
 - hej. När ska du ut till stallet?
- hej. Om en stund tänkte jag, vadådå?
- din häst mår inte bra. Antingen har hon foderstrupsförstoppning eller kolik. 

Så jag ringde Erik i panik och bad honom köra ut mig till stallet samtidig som jag försökte få tag i doktornären (veterinär). Kommer ut och P är totalt genomsvettig och försöker bitvis att kasta sig på marken. 

Jag tittar på Ida och frågar - är det nu hon där?
Ida svara att nähej! Här är det ingen som ska dö! Det är bara det att Ida är inte så säker på sina ord men dumt att skrämma upp alla här. Så tillslut får vi tag i VÄRLDENS BÄSTA DOKTORNÄR! Dörte - största elogen till henne! 

Hon kommer ut och ger P kramplösande och smärtstillande. Vi sederar och avvaktar. Ingenting händer. Vi ger totalt kramplösande fyra gånger till hästen utan resultat. 
Vi slangar (magpumpar) hästen tre gånger och stoppar armen i stjärten tre gånger för att få igång tarmarna. 

Klockan 18 var jag ute i stallet. Jag skickade hem Erik och sa att jag cyklar hem sen. 
19:30 kom veterinären ut. 
Kl 21 ringer vi till Erik och ber han åka och köpa Max mat åt mig, Ida och Dörte. Får då var vi alla hungriga. 
Kl 22:30 frågar Dörte om det är aktuellt med buköppning vilket jag säger att det är det inte. 

Kl 00:30 frågar Dörte om hon går att lasta och åka transport med. Och jag säger ja det är lugnt. 

Tillslut, halv två på natten, vågar Dörte lämna oss med en fjärtande Pebbles. Jag gick och longerade henne fram till halv fyra på natten. Totalt den natten gick jag 1,2 mil så P hade ju gått betydligt mer. På halta ben. Mellan halv fem och halv sex på morgonen så sov jag och Ida en stund på stallgolvet. Skedandes till "det vackraste jag vet". 

Sen åkte vi hem och sov! Men kl 12 var jag tillbaka för att gå med henne och då kom Dörte på besök igen och tittade till. Allt lugnt. Samt kl 16 var jag ute igen för att titta till henne. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Sen var det dags för återbesök nummer ett. Hon var fortfarande halt. Alldeles för halt för att ha stått på box i två veckor. Så hon fick en ny behandling i båda fram och sen fick P gå på stallplanen i två veckor innan det var dags för återbesök nummer två. 

(null)

Allmänt bajsa doktornär fisa fjärta kolik vandra veterinär

Kommentera här: