0

Tömkörning

Jag tömkör mina hästar en hel del och speciellt unghästarna. Det är i töm jag sätter grunden, acceptera bettet, söka sig neråt, sätter röstkomandon och framför allt att den får lära sig arbeta korrekt utan en ryttare på ryggen.
 
Jag sätter tömmarna på följande sätt. Genom de nedersta ringarna och direkt i bettet. När hästen jobbar på volt så hamnar tömarna bakom rumpan. Jag tycker det är lättast och smidigast att göra så här, ytter tömmen fungerar lite som en ytterskänkel och man kan rama in hästen lite mer. När man lär in skänkelvikning/ öppnor och slutor har man jättemycket hjälp av tömmarna runt baken. När hästen sen är van och förstår så brukar jag höja upp tömmarna högst upp. Jag tycker det är viktigt med variation även i tömkörningen.
 
Jag har prövat mig fram själv. Charlyn gjorde skänkelvikningar, öppnor och slutor i skritt och trav. Hon var även expert på att göra "vaggan" trav-halt-rygga-trav, bakdelsvändningarna satt riktigt bra så vi började nos på skrittpiruetter och vi lärde oss även galoppombyten (fick springa en del för att hänga med och inte hålla för hårt i tömmarna) Jag tycker inte själv att jag är speciellt duktig på att tömköra men med tanke på Charlyns meriter kan jag inte vara helt värdelös.
 
Min ponny Malibu stod för det mesta som försökshäst under min inlärning i töm.
När man väl får in snittsen så är det riktigt roliga att tömköra. Man ser dessutom hästen på ett helt annat sätt. Jag tömkör ungefär 1-2 dagar i veckan. Jacob tänkte jag börja tömköra ute i skogen och Edward ska vi börja tömköra över bommar. / Ida

Kommentera här: